Skip to main content

ALGEMENE VOORWAARDEN

1. Four and Five Law BV is een besloten vennootschap naar Belgisch recht, met maatschappelijke zetel te Jan van Gentstraat 1/101, 2000 Antwerpen (in deze algemene voorwaarden aangeduid als ‘Four & Five’). Alle advocaten van Four & Five zijn verbonden aan de Balie van de Provincie Antwerpen.

2. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle diensten geleverd door Four & Five, haar advocaten en personeel. Afwijkingen op deze algemene voorwaarden kunnen slechts mits een schriftelijke andersluidende overeenkomst tussen Four & Five en de cliënt.

3. De cliënt verbindt zich ertoe alle relevante gegevens, data en inlichtingen, desgevallend gestaafd met stukken, te verstrekken. De cliënt staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van dergelijke informatie en gegevens, ook indien deze verifieerbaar zijn.

4. Four & Five levert haar diensten uitsluitend ten behoeve van de cliënt. Derden kunnen aan de verrichte werkzaamheden en de resultaten daarvan geen rechten ontlenen. De cliënt erkent dat fiscale adviesverlening buiten de expertise van Four & Five valt.

5. De client en/of Four & Five kunnen te allen tijde, zonder schadevergoeding, de overeenkomst beëindigen, zonder dat dit evenwel afbreuk doet aan de verplichting van de cliënt om de door Four & Five verrichte diensten en gemaakte kosten te vergoeden. De beëindiging door Four & Five mag niet ontijdig gebeuren, en mag de belangen van de cliënt niet in het gedrang brengen, behoudens indien de cliënt nalaat vervallen ereloonstaten, provisienota’s of kostenafrekeningen te betalen.

6. De aansprakelijkheid van Four & Five is beperkt tot het bedrag dat effectief wordt uitgekeerd ingevolge de beroepsaansprakelijkheidsverzekering van de Orde van Vlaamse Balies (basispolis en aanvullende polis). De cliënt kan op eerste verzoek een afschrift van deze polissen bekomen. Op uitdrukkelijk schriftelijk verzoek van de cliënt kan Four & Five voor een specifieke opdracht een bijkomende verzekering afsluiten. Indien, om welke reden dan ook, geen effectieve uitkering krachtens de beroepsaansprakelijkheidsverzekering geschiedt, is de aansprakelijkheid van Four & Five beperkt tot het ereloon dat werd gefactureerd door en effectief werd betaald aan Four & Five voor de betrokken opdracht, met een absoluut maximum van 500.000 euro. Behoudens uitdrukkelijk andersluidend beding, is Four & Five niet aansprakelijk voor enige prestaties verricht door derden op wie zij een beroep zou doen. De cliënt aanvaardt om, voor zover maximaal toegelaten onder het toepasselijk recht, de bestuurders, aannemers, onderaannemers, vertegenwoordigers, aangestelden, advocaten, werknemers en andere uitvoeringsagenten van Four & Five niet persoonlijk of rechtstreeks aan te spreken voor of in verband met de (uitvoering van de) diensten geleverd door Four & Five, haar advocaten of personeel. De cliënt doet in dit verband afstand van enige buitencontractuele vordering op voornoemde personen. Elke (aansprakelijkheids)vordering voor of in verband met de uitvoering van de diensten (met inbegrip van elke buitencontractuele aansprakelijkheidsvordering) zal de cliënt uitsluitend tegen Four & Five (kunnen) instellen.

7. Four & Five stelt haar ereloonstaten op naar geleverde diensten. De erelonen worden in principe bepaald in functie van de duurtijd van de geleverde diensten en de geldende uurtarieven. Een overzicht van de geldende uurtarieven kan op eenvoudig verzoek worden bekomen. Four & Five evalueert de uurtarieven van tijd tot tijd. De tarieven kunnen algemeen of voor bepaalde advocaten worden aangepast. Voor algemene kantoorkosten (zoals administratieve ondersteuning, secretariaat, kopieerwerk, telefoonkosten en portkosten) rekent Four & Five 7% op de erelonen aan. Specifieke kosten (zoals kosten van koeriers, gerechtsdeurwaarders, vertalers en gerechtskosten) worden afzonderlijk aangerekend. Four & Five factureert haar diensten periodiek, minstens op maandbasis. Four & Five kan provisies vragen.

8. Ereloonstaten, provisienota’s en kostenafrekeningen zijn contant betaalbaar op de maatschappelijke zetel van Four & Five. Vanaf de 21ste dag na het opeisbaar worden van onze ereloonstaten, provisienota’s en kostenafrekeningen is van rechtswege en zonder ingebrekestelling 10% interest verschuldigd tot op de datum van effectieve betaling. Bij laattijdige betaling is de cliënt ook een eenmalige compensatie voor invorderingskosten verschuldigd, gelijk aan 10% van de hoofdsom. Bij wanbetaling kan Four & Five de dienstverlening opschorten.

9. De overeenkomst tussen Four & Five en de cliënt (en alle eventuele niet-contractuele verbintenissen die eruit voortvloeien of ermee verband houden) wordt beheerst door het Belgisch recht en de toepasselijke deontologische regels. Alle geschillen (met inbegrip van eventuele geschillen in verband met een niet-contractuele verbintenis die voortvloeit uit of verband houdt met de overeenkomst) worden beslecht door de rechtbanken van de maatschappelijke zetel van Four & Five (rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement Antwerpen, afdeling Antwerpen, Vredegerecht van het vijfde kanton), onverminderd het recht van Four & Five om gerechtelijke stappen te ondernemen voor de rechtbanken van het rechtsgebied van de cliënt.

10. De cliënt erkent dat de Wet van 18 september 2017 tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten toepasselijk kan zijn op de diensten van Four & Five. Deze regels verplichten Four & Five ertoe over te gaan tot identificatie van iedere cliënt en tot waakzaamheid betreffende de cliënt, zijn vertegenwoordiger(s) en uiteindelijke begunstigde(n). De cliënt erkent zijn verplichting mee te werken bij de naleving van de hogervermelde regels en zal, op eerste verzoek, alle vereiste informatie en documenten bezorgen. De cliënt zal Four & Five onmiddellijk inlichten over iedere wijziging van deze informatie gedurende de periode waarin Four & Five diensten verleent. Four & Five behoudt zich het recht voor om, in overeenstemming met de hogervermelde regels, alle diensten op te schorten of te beëindigen indien de cliënt geen of onvoldoende informatie meedeelt of er twijfel rijst over de nauwkeurigheid van de meegedeelde informatie. Dergelijke opschorting of beëindiging leidt nooit tot enige aansprakelijkheid van Four & Five en heeft geen enkel invloed op de reeds door Four & Five geleverde en aanrekenbare diensten. De cliënt aanvaardt dat de prestaties verbonden aan de naleving van de hoger vermelde regels inzake bestrijding van het witwassen van geld en de bestrijding van terrorisme aanrekenbaar zijn.

BUITENGERECHTELIJKE GESCHILLENBESLECHTING

11. Advocaten zijn onderworpen aan de regeling inzake buitengerechtelijke regeling van geschillen voorzien in Boek XVI van het Wetboek Economisch Recht. Een cliënt kan, in verband met een afgesloten overeenkomst een grief indienen of informatie aanvragen bij Four & Five via info@fourifve.be. Klachten dienen gericht te worden aan een partner. Een cliënt kan ook een klacht indienen bij de Ombudsdienst Consumentengeschillen Advocatuur (OCA), bevoegd voor de buitengerechtelijke regeling van geschillen tussen advocaten en consumenten over de dienstverlening van een advocaat. De OCA is gevestigd in de Staatsbladstraat 8, B-1000 Brussel. Klachten worden bij voorkeur online ingediend via het elektronische formulier beschikbaar op http://oca.ligeca.be/en/. Consulteer deze link ook voor meer informatie over de OCA.